tiistaina, tammikuuta 18, 2005

uusi E28 M5 suomeen

maamme ajoneuvokanta on jälleen rikastunut uudella E28 M5:lla. uutenahan näitä ei ola suomeen tullut lainkaan. uustuontina pohjolan perukoilla näitä baijerin paukkuja on tullut nyt ainakin viisi aitoa yksilöä, joista kolme on rekisteröity, yksi on pienehkönä projektina ja lisäksi tämä uusi yksilö tultaneen piakkoin verottamaan ja rekisteröimään suomeen. hienoa!

ai mikä on E28 M5? malli syntyi BMW:n asiakkaiden vaatimuksesta. 1970-luvun lopussa BMW oli rakentanut M1:en, keskimoottorisen superauton. muutamat BMW:n omistajat lähestyivät tehdasta vaatimuksenaan auto, jonka suorituskyky vastaisi legendaarista M1:stä, mutta olisi sedan. BMW Motorsport GmbH rakensi käsin E28 5-sarjan sedanin M1:n moottorin ympärille ja huomasi tulleensa luoneeksi fantastisen sports saloon –auton.

markkinoiden reaktio oli ällistyttävä: arvellun muutaman kymmenen sijaan autoja menikin kaupaksi yli kaksi tuhatta kappaletta. BMW tuli vahingossa luoneeksi aivan uuden markkinaraon ja sittemmin monet muut valmistajat noudattivat ideaa. M5:en tuikitavallinen ulkonäkö oli tarkoituksellista. auton ei haluttu näyttää niin brutaalilta etteikö sillä olisi voinut ajaa vaikka huomaamatta oopperaan. vain potentiaaliset asiakkaat ja todelliset asiantuntijat pystyivät pakoputkista, vanteista ja urheiluistuimista päättelemään, mistä todella oli kysymys.

vielä tänäänkin auto on ensivilkaisulla aivan tavallinen E28-korimalli, ”sedän sedan”. katsoessasi uudelleen tarkkaan huomaatkin kyseessä olevan M5:en ja sama idea on säilynyt myöhemmissä E34-, E39- ja E60-korimallien M5-malleissa. BMW:n tarkoitus oli luoda muskeliauto ilman kompromisseja: ostaessaan M5:en asiakas saa todellisen urheiluauton – tilava perheauto tulee kaupan päälle.

kaikenkaikkiaan E28 M5:ia valmistettiin 10/84-6/88 yhteensä 2241 yksilöä ja eurooppaan (pääasiassa saksaan) myytyä oikeanpuoleisella ohjauksella varustettua täysitehoista (286 hv siinä missä jenkeissä myytiin vain 256 hv versiota) DC91-mallia valmistettiin vain 588 kpl - näistä siis viisi on nyt suomessa! lisäksi maahamme on tullut vuosien varrella useita yksilöitä, jotka ovat päätyneet purettavaksi ja tekniikanvaihtoon.

tässä yksi suomalaisista E28 M5:stä, tämä yksilö vuosimallia 1985 ja viime vuonna verotettu ja rekisteröity:

ja sen varsinainen sydän, M88/3-moottori, joka tuottaa huimat 286 hv!


lisätietoa E28 M5:stä