lauantaina, toukokuuta 20, 2006

alastaro 15.10.05

(muiden kiireiden takia on jäänyt niin paljon raportoimatta kisatiimin elämästä että hävettää, siispä palataan ajassa vielä kerran niinkin paljon takaisin kuin viime kisakauteen.)

kauden viimeinen kisa oli siis alastarolla lokakuun puolessa välissä, viikko turun hyvin menneen katukisan jälkeen. jälleen kerran tiimin ahkerat uurastajat niputtelivat turun kisan jälkeiset pahimmat kisadamaget (hei, tää on reisinkiä!) kuntoon. muu porukka lähti kukonlaulun aikaan viemään kilpuria pelipaikalle, kun taas itse lähdin viimetipassa omalla mauriviitosella (lue: E34 M5 pikkulohko) matkaan aamulla.

kisasää oli aika-ajojen aikaan sateinen, tuulinen ja muutenkin ikävä - äitiä tuli ikävä joten eluksiivinen motorhomenamme alastarossa toiminut mitsupishi pajero (lue: joku ihme japsimaasturi-ikiliikkuja) oli kovassa käytössä. jussi kävi ajamassa aika-ajoja, ja totesi että liukasta on, kuten kuvasta näkyy:


aika-ajojen tulos oli tällä kertaa yhdeksäs, mikä ei sinänsä ole huono tulos kun ottaa huomioon sen että aika-ajojen aikana kierrosajat parantuivat yli kymmenen sekuntia eli vain viimeiset nopeat ratkaisivat tuloksen. jokatapauksessa tämä oli hyvä todiste siitä, että meillä on kilpailukykyinen auto. ajoihan jussi meidät paalulle edellisessä turun katuratakisassakin!

pikaisen tiimipalaverin jälkeen sovimme, että koska ajoin tiimin nopeimman kierrosajan edellisessä kisassa, olisin eka kuski. oli todella jännittävää hypätä kylmiltään auton rattiin ja suoraan gridiin!


heti lähdössä huomasin, että - prkl! - olisi pitänyt käydä hakemassa vähän tuntumaa kilpuriin, rataan ja rata-olosuhteisiin ennen lähtöä. rata sinänsä oli tuttu kun olin jokunen viikko sitä tahkonnut huolella mauriviitosella penarikerhon ratapäivillä:


kaikesta huolimatta autoa painoi ohi oikealta, vasemmalta, yltä ja alta! eikä se kyllä tunnu erityisen mukavalta fiilikseltä... jokusen nöyryyttävän kierroksen jälkeen alkoi ajo taas maistumaan ja aloin pikkuhiljaa napsimaan sijoitusta ylöspäin. kierrosajat olivat myös yllättävän tasaisia, mahtuen vain parin kymmenyksen sisälle riippuen lähinnä siitä oliko kierroksella ohitettavaa vai ei. eli loppujen lopuksi stintistäni jäi oikein hyvä olo vaikka alku olikin aika synkkä. mutta hei, se olikin eka oikea kisalähtö, ja vielä ihan kylmiltään.

seuraavaksi ajoivat juha ja vesa, ja heiltä ajosuoritukset onnistuivat mainiosti, kuten kuvista näkyy:



...MUTTA, kilpurin kone alkoi kilkuttaa kuin wanha meridieseli ja ääni paheni kisan edetessä. ja siinä vaiheessa kun oli Tommin vuoro, moottori piti sellaista ääntä että heikompaakin hirvitti. päätimme siis todeta että kausi on tässä ja moottori sai korjaustuomion. tis is reisink.